Snart nyår.

Så då ber jag att få önska ett gott slut på 2012 och ett gott nytt år 2013.

Reserapport

Då är man hemma efter fyra fina dagar i Tyskland. Hyfsat väder, snö och ganska kallt.

Åkte ner i torsdags. Från Malmö vidare genom Danmark ner mot Gedser, där färjan till Rostock väntade.
Från Rostock åkte vi två timmar ungefär innan vi hade kaffepaus utanför Berlin. Det var rätt bra väder och köra i och vår chaufför gjorde det bra. Sedan fortsatte vi mot Frankfurt An der Oder, eller rättare sagt utanför Frankfurt An der Oder. För hotell Ramada låg 16 kilometer utanför stan.

Efter incheckning och annat så blev det en utflykt till Frankfurt An der Oder. Väl där gick vi en kort runda och ett kort besök på julmarknad innan middag väntade på Kartoffelhaus och på menyn stod det grishals, röd kål och kokt potatis.

Vi var tillbaka på hotellet ungefär 21:30 och det blev en lugn kväll och sängen kallade ganska tidigt.

På fredagen var vi i Berlin. Äntligen fick jag uppleva Berlin igen. Vi fick en guidad tur genom Berlin och vi besökte Brandenburg Tor, monumenten och Unter den Linden.

Sedan fick vi egentid och vi besökte kyrkor, shoppingcenter, vi var inne i Herta Berlin souvenir shop och gick på julmarknad. Tyvärr kom jag inte till Alenderplatz där jag bodde förra gången jag var i Berlin.
På kvällen blev det stek och bakad potatis på det argentinska stekhaus som hette Rosada.
Efter maten var det dags att åka tillbaka dom nio milen till hotellet. Där avslutade vi kvällen med lite fika och TV tittande.

Lördag var vi i Lubbenau och Spreewald. Vi var på frilantsmuseumet på en ö, dit vi tog oss med båt liknade gondoler som dom i Venedig. På ön fanns också julmarknad.
Tillbaka på fastlandet gick vi Lubbenau centrum innan det var dags att åka tillbaka till hotellet. Helgens kallaste dag med -11.
På kvällen på hotellet åt vi middag på hotellets resturang. Vi hade en trevlig sista kväll.

På söndag fick vi gå upp vid 6:00. Avresa efter frukost 7:30. Två timmars bussfärd innan det blev fikastopp på en rastplats, även denna gång utanför Berlin.
Vi fortsatte mot Rostock. I Rostock väntade middag på Rathaus och sedan julmarknad på torget.
Vi rullade sedan den korta biten till färjelägret och färjan till Gedser. En aning sen seglade vi iväg. I Gedser möttes vi av mörkret och slaskiga vägar.
Nu var det den sista biten mot Köpenhamn, Öresundsbron innan vi var framme i Malmö.

Vi beräknade att vara hemma igen ungefär 21:00. Men på grund av världens oflyt och allt som kunde gå fel gick också fel vilket också gjorde att vi fick stå och frysa. Så vi var hemma igen klockan tre på natten.

Så kan det gå när man åker på semester

Resa väntar runt hörnet...

Det börjar dra ihop sig till en ny resa. Denna gång blir det Frankfurt An Der Oder. Fyra dagars julresa med mamma och brorsan.

Vi får skjuts ner till Malmö av en god vän och sedan buss genom Danmark och Tyskland. Min andra broder passar lägenhet och mammas katt och pappa passar min egen katt, så allt sådant är löst. Precis tvättat det sista jag ska ha med mig och senare idag får jag ta och packa.

Beställningen är inskickad och varor får man på hemvägen. Nytt pass är införskaffats. Nu skulle vi bara haft namnbrickor att hänga på våra väskor, men tror det går att lösa i Malmö.

Kollade väderprognosen för Frankfurt, skulle vara molnigt och runt två grader kallt. Gäller att klä sig varmt.

Ska bli gott att komma iväg ett tag behöver det verkligen och hoppas vi får fyra trevliga dagar.