Fotbollshelgen

Jag hade i helgen en rätt så aktiv helg. Började på fredagen med att döma ÄFF-Eket. Det blev storseger för ÄFF och säsongens andra hemmaseger av dom fjorton matcherna jag dömt. Första halvlek var väl inte så lysande av mig, men andra en aning bättre.

På lördagen skulle jag själv spela match. Det var serieomgång två som spelades på hemmaplan i Skälderviken. Vi inledde mot Klinten. Den matchen förlorade vi med 3-0 efter en aning sämre spel. Det fans chanser att skaka serietvåan men efter 0-1 och 0-2 gick luften ur oss.

Andra matchen spelades mot Ystad. Här blev det snabb revansch. Vi vann efter bättre spel med 5-0 efter 2-0 i halvtid. Målskyttar var: 1-0 jag själv, 2-0 Niklas, 3-0 Victor, 4-0 Kalle och 5-0 av Niklas. Kul också för målvakts Patrik hade hålla säsongens första "nolla"

Nu har vi 4 poäng på fyra matcher och behåller vår tredje plats i tabellen. Nästa omgång är i början av september i Hässleholm och sedan avslutas serien någon vecka senare i Helsingborg.

För att avsluta fotbollshelgen såg jag och hjälpte jag till när ÄFF mötte Degerfors och ÄFF vann med 2-0.

Så såg denna riktiga fotbollshelg ut med fotboll fredag, lördag och söndag.

Cykeln till match

Så medans andra spelare och domare sitter på flyg och förbereder sig för matcher i EM så får jag hålla tillgodo med att ta cykeln till matcher på min nivå.

Idag ska jag döma ÄFF-Eket 18:30. Det är sista matchen innan semestern. Möjligtvis det kanske det kan bli någon träningsmatch under uppehållet.

Jag har dömt 14 matcher och 9 cupmatcher denna våren, med start den 10 mars i kylan.

*************************************************************

Imorgon spelar vi serieomgång 2 med fotbollslaget. Vi spelar hemma i Skälderviken mot Ystad och Klinten klockan 10:00 och 12:00. Det blir min första match på Skäldervikens IP på nästan 23 år. Sist var som ung och något smalare fjorton åring i SIF:s ungdomslag. Ja tänk vad tiden går. Ska bli roligt att lira en match igen där min egen fotbollskarriär började för nästan 30 år sedan. Då var jag sju eller åtta år.

Om man nu sammanfattar detta så är det väl detta som är ett av det fina med fotbollen. Man kan hålla på i alla åldrar och på alla nivåer. Bara man har roligt så kan man.

Köpenhamn i dagarna två

Måndagen den 21/5 åkte familjen och jag på en kort semester till Köpenhamn. Vi tog tåg från stan till Helsingborg och sedan färjan till Helsinör. Slutligen så tåg till Köpenhamn från Helsingör.

Vi inledde med att besöka en kyrka, men tyvärr är denna stängd och vi hamnar på Lidl istället där vi köper mineralvatten. Vi promenerar runt i Köpenhamn. Vi är på en kaffebar, kollar en fotoutställning tar en öl på uteserveringen på torget. Sedan hamnar vi på Ströget och lite affärer. Vi passar på att fika och fota också emellanåt.

Vi går förbi Glypoteket, naturligtvis har dom inte öppet på måndagar. Så vi fortsätter till domkyrkan. En hyfsat fin kyrka.

Sedan går vi tillbaka ungefär samma väg. Vi bestämmer oss för att åka ut till hotell Cabinn Metro i Örestad. Vi checkar in och vi gillar denna lilla förort så vi tillbringar kvällen där. Vi går på Fields ett shoppingcenter, typ Väla men betydligt mindre. Det blir även middag på en resturang på shoppingcentret.

På kvällen är vi ute i naturen, delar en flaska vin och bara har det bra.

Senare lånar vi hotellets data och tar en fika innan vi somnar framför TV:n.

Dagen efter blir det budget frukost på rummet. Vi checkar ut från hotellet och tar tåget till huvudbangården i Köpenhamn.

Väl i Köpenhamn besöker vi nya områden, nya gator och det blir middag i naturen. Det blir Ströget idag också och även en kyrka. Efter ha gått ett tag blir vi kaffesugna, så det blir kaffe på en kaffebar/hotell på ett nyare område i Köpenhamn. Vi går en runda till innan vi tar adjö av Köpenhamn. Vi sätter oss på det airkonditionfria tåget i 25 gradig värme till Helsingör. I Helsingör gör vi ett kort stopp innan vi tar färjan tillbaka till Sverige. Det blir tåget hem och slutligen är vi hemma hos min andra broder, hunden och katten igen.

Seriepremiär

Idag har det varit seriepremiär i fotboll för oss. Vi åkte till Bunkeflo för två matcher.

Första matchen spelades mot Trollenäs. En jämn match hela vägen, vi hamnar i underläge med 0-1. Efter en kontring via en dålig slagen hörna av mig. Surt att få 0-1 där. En hörna senare, slår jag en kort hörna till min broder som behärskat placerar in 1-1. Till dagen utsedd till lagkapten så var det ett bra sätt att visa sig på.

Halvtid och det står 1-1. Börjar andra halvlek bra, men lyckas inte få utdelning. Istället kommer 1-2 som ett brev på posten och nytt underläge. Men vi ger inte upp. Utan fortsätter gnugga på. Med tio minuter kvar får vi en dubbelhörna. Den första håller via vinden gå direkt in, men målvakten räddar till ny hörna. Jag siktar på mina lagkamrater i boxen, men istället tar den på en Trollenäs spelare som styr den in i eget mål. Nu bokförs inte självmål, utan sista man på bollen får målet.

Nu känns det som vi ska få poäng, men istället så avgör Trollenäs med fem minuter kvar av matchen och vi inleder årets serie med förlust. Min broder, min back kollega och vår nyss utagna till Skånelaget målvakt får plusen i denna match.

Ny match och nya tag. Vi överger vår nykonponerande två backslinje och återgår till vår mer traditionella tre backslinje. Vi spelar sju manna i denna serie.

Andra matchen möter LB 07, värdlaget. Dessa matcher mellan oss har på senare tid utvecklats till hatmöte. Även denna match blir tuff, mycket känslor många vinnareskallar och mycket kamp.

Inledningsvis byter vi chanser med varandra. Men 0-0 står sig. I mitten på första halvlek får vi en hörna. Och idag är dom giftiga, det mesta vi skapar, det skapar vi på hörna. Mycket riktigt hittar jag brorsan som stöter in 1-0. På en hörna i slutet av halvleken får LB en hörna och där andra bollen hamnar hos en LB spelare utanför straffområdet. Får en bra träff på bollen, men vår enda tjej i laget står upp och täcker skottet och räddar förmodligen ett baklängesmål. Ett resultat som står sig en bit in i andra halvlek då LB kvitterar. Lite senare kontrar vi in 2-1 och återigen är det lillebror som är målskytt. Men idag blir vi utan seger och LB kvitterar till 2-2. Detta blir slutresultatet. Bra betyg i denna matchen till vårt lags enda tjej och Malm på topp. Bra spel av vår målvakt också.

Det blir en oavgjord och en förlust. Nya tag på hemmaplan om två veckor.

Tillökning

Så innan det är dags att sova vill jag bara tala om att nätterna kan bli händelserika. Bara så ni vet.

Som inatt till exempel. En vit hund födde en liten valp mitt på pappas och hans hustru TV rums golv. Det behövdes ingen förlösning utan hunden krystade ut valpen själv. Häftigt.